خب اینم از اولین پست اطلاعات عمومه میخوام در باره محل زندگیم یه خلاصه اطلاعاتی بهتون بدم

من در استان خراسان رضوی در تربت جام زندگی میکنم ..تربت جام یکی از شهر های مرزی خراسان رضوی وایران است 

 

 

 

 

 

استان خراسان رضوی پنجمین استان بزرگ کشور بوده و به خاطر وجود حرم مطهر امام رضا محبوبیت خاصی در بین مردم ایران داره .خراسان رضوی شامل ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان است.

 

کلمه «خراسان» از دو قسمت «خور» به معنای خورشید و «آسان» به معنی آمدن تشکیل شده است: یعنی جایی که خورشید از آن بر می‌آید. پسوند رضوی آن هم به  دلیل وجود بار گاه مقدس حضرت رضا در خراسان است بی این تعریف (وجه تسمیه )میگویند .

 

در سال 1382 (سال تولدم )خراسان قدیم به سه خراسان شمالی و جنوبی و رضوی تقسیم شد 

 

بلند ترین نقطه در خراسان مربوط به قله بینالود است .دارای اب و هوای متغیری است (از طرف شمال به جنوب افزایش دما و کاهش بارندگی )

 

 درخراسان طوایف مختلفی وجود دارد که به همین خاطر پوشاک خراسانی‌ها تنوع زیادی داره، به طور کلی پوشاک خراسان رو میشه به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

 

  • پوشاک کردهای ساکن خراسان
  • پوشاک نواحی مرزی مثل تربت جام، تایباد ، باخرز 
  • پوشاک مهاجرین ساکن در استان، مانند ترکمن‌ها، بلوچ‌ها و عرب‌ها
  • پوشاک ساکنین مناطق کویری و جنوبی استان، مثل شهرهای نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد و قاین

 

عمامه یا دستار کمترین پوشش برای یک مرد خراسانی است. در بین مردان خراسانی عمامه یک سربند رایج است که به شکل محدود و در رنگ‌های مختلف بر سر گذاشته می‌شود. (نیمه مسن‌ها از عمامه سیاه دم‌دار، افراد حج رفته از عمامه زرد رنگ، افراد کربلا رفته از دستار شیر و شکری یا قهوه‌ای استفاده می‌کنند.بقیه مردم هم از دستار سپید و کرکی استفاده می‌کنند.)

 

زنان کرد شمال خراسان بر روی لباس‌ها و سر و گردن و دست‌های خودشون از تزیینات زیادی استفاده می‌کنند  ( میشه به خرمهره‌ها بر روی سربند و یا لبه‌های جیب، آویزهای نقره و طلا بر بناگوش، پیشانی بندهای مختلف، دستبندهای متنوع از انواع عقیق و کهربا و نقره سیــنه ریزهای گوناگون و قاب‌های دعا و سکه‌های فراوان بر روی جلیقه‌های رنگی اشاره کرد.) پوشاک بانوان این ناحیه از هشت قسمت کومخ، جوراب، شلیته، پیراهن، جلیقه، روسری، چادر و سربند تشکیل شده است.

 

زعفران، زرشک، قالی‌بافی، فیروزه تراشی و پوستین دوزی از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی خراسان رضوی است. ( فیروزه نیشابور خیلی خوب ومعروفه اگه به طلاو جواهرات علاقه دارید میتونید از طلا و جواهرات دارای سنگ فیروزه استفاده کنید )

 

از جاهای دیدنی خراسان میشه به (حرم امام رضا در مشهد، مقبره فردوسی در مشهد،  مسجد گوهر شاد مشهد ، ارامگاه حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار، قنات قصبه در گناباد، مقبره خیام در نیشابور، مقبره عطار نیشابوری در نیشابور، مقبره کمال المک در نیشابور، شهر های ییلاقی طرقبه و شاندیز) اشاره کرد 

 

 

 

 

ارامگاه خیام 

 

 

 ارامگاه شیخ احمد جامی در تربت جام (شهرمن )

 

 

 

 

ارامگاه اسرار در نیشابور

 

 

 

 

 ارامگاه کمال الملک در نیشابور